Intelligent Fartstilpasning i varebiler - Projektopbygning og første resultater

Authors

  • Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning og Samfundsudvikling, Aalborg Universitet
  • Nerius Tradisauskas Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning og Samfundsudvikling, Aalborg Universitet
  • Harry Lahrmann Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning og Samfundsudvikling, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5393

Keywords:

intelligent transport system, ITS, intelligent speed adaption, ISA, driving speed, incentive, attitudes, traffic safety, white van driving

Abstract

Dette paper beskriver de første resultater fra det danske Intelligente Farttilpasningsprojekt ”Spar på Farten - Kommerciel” for firmabiler der afvikles i Vejle Kommune. Udstyret er både informerende og giver incitament, da det både giver information og advarsler samt efterfølgende strafpoint, hvis der køres for stærkt. Hver måned vinder den chauffør med færrest strafpoint en præmie. Paperet præsenterer resultater omkring chaufførernes valg af hastighed i de første 3 af planlagte 131⁄2 måneds testperiode. I alt kørte 26 køretøjer og 51 chauffører fordelt på 6 firmaer med udstyret. Hovedresultatet var, at kørsel med mere end 5 km/t over hastighedsgrænsen blev reduceret fra 18,7 % til 7,4 % på veje med en hastighedsgrænse på 50 km/t, mens det blev reduceret fra 18,9 % til 4,7 % for veje med en hastighedsgrænse på 80 km/t.

Downloads

Published

31-12-2008

How to Cite

Agerholm, N., Tradisauskas, N., & Lahrmann, H. (2008). Intelligent Fartstilpasning i varebiler - Projektopbygning og første resultater. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 15(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5393