Evalueringer af tryghed, adfærd og registrerede konflikter i cykelprojekter i København
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5444Keywords:
bicycle, evaluation, Copenhagen, traffic safety, perceived safety, traffic conflict techniqueAbstract
Vi ønsker at flere bruger cyklen i København. Borgerrepræsentationen har i Miljømetropolen (www.kk.dk/miljoemetropolen) formuleret ambitiøse mål på cykelområdet. I 2015 skal 50% af al transport til og fra arbejde og uddannelse foregå på cykel. 80% af cyklisterne skal føle sig trygge ved at cykle i byen og vi skal have halveret antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister i forhold til 2007. Hvordan opnår vi dette? Ja, det har vi heldigvis et cykelsekretariat i Center for trafik som tager sig godt af. Aktivitetsniveauet er højt og det er politikernes fokus også. Der er ønske om mange synlige projekter på cykelområdet, gerne i form af forbedringer på gader og stier.
Til at ”tage temperaturen” på hvordan det går med at nå målene bliver der udført evalueringer og målinger. Hvert andet år præsenterer cykelsekretariatet et Cykelregnskab, som bygger på telefoninterviews, trafik- og uheldsdata og andre nøgletal. Her fremgår det hvad cyklisterne synes om snerydning, cykelstiernes bredde og generelt om tryghed, og vi kan se udviklingen på uheldsområdet. Cykelregnskabet er et udmærket redskab til at vise os selve og omverden hvilken vej det går.
Men vi har også brug for metoder til at evaluere projekter på et mere detaljeret plan. Dette paper beskriver tre forskellige typer evalueringer af tre forskellige, nyligt udførte mindre projekter.