Beslutningsforløb for store trafikanlæg i Danmark
Eksemplificeret ved den jyske længdebane og en fast Kattegatforbindelse
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5446Keywords:
planning of transport infrastructure, transport policy decision-making, revitalization of railways, fixed link over KattegatAbstract
Sigtet med dette paper er at diskutere beslutningsforløb og planlægningsmetodik for større trafikanlæg. Dette eksemplificeres ved udbygningen af banenettet i Vestdanmark set i sammenhæng med forslaget til en fast forbindelse over Kattegat.
Paperet tager udgangspunkt i og belyser følgende to iagttagelser om det transportpolitiske beslutningsforløb for henholdsvis den jyske længdebane1 og en fast Kattegatforbindelse:
-
I 1995-97 gennemførte det på daværende tidspunkt nedsatte ”Baneplanudvalg” en analyse af behovet for modernisering af den jyske længdebane. Resultaterne af analysen blev publiceret i rapporten ”Modernisering af jernbanens hovednet” (Trafikministeriet, april 1997). Denne analyse er ikke blevet videreført eller indarbejdet i senere transportpolitiske analyser og initiativer, hverken i forbindelse med Transportrådets aktiviteter der ophørte i 2001, eller i det omfattende udredningsarbejde der blev gennemført i 2007 af Infrastrukturkommissionen.
-
I efteråret 2008 blev der fremlagt to forskellige konsulentrapporter (”Niras rapporten” og ”Rambøll rapporten”) om en fast Kattegatforbindelse via Samsø. Disse to rapporter ledte frem til meget modstridende konklusioner vedrørende den økonomiske bæredygtighed for dette projekt. Niras rapportens konklusion har dannet grundlag for Regeringens beslutning om ikke at indarbejde Kattegatforbindelsen i sine overvejelser og trafikinvesteringsplan. Derimod har en fast Kattegatforbindelse opbakning fra Region Midtjylland som initierede Rambøll rapporten. Den i forlængelse heraf etablerede Kattegatkomité tog initiativ til en tredje rapport (udført af konsulent- konsortiet Grontmij/Carl Bro og Damwad), som blev præsenteret i oktober 2009. Denne rapport pegede på en række positive dynamiske effekter af at bygge en fast Kattegatforbindelse, og anbefalede at disse effekter bliver taget i regning i en mere omfattende økonomisk vurdering af projektet.