Trafiksimulering med VISSIM
En analyse af programmets grundlæggende adfærdsparametre samt bestemmelse og test af adfærdsparametre under danske forhold
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5455Keywords:
VISSIM, microsimulation, calibrationAbstract
Dette paper er baseret på et afgangsprojekt udarbejdet i foråret 2009 som en
del af civilingeniøruddannelsen indenfor Vej- og Trafikteknik på Aalborg Universitet.
Afgangsprojektet, har til formål at teste og kalibrere simuleringsprogrammet VISSIM til danske forhold. Den første del af rapporten omhandler en statistisk og virkelig sammenligning af den tyske og danske trafikantadfærd. Gennem markundersøgelser i Nordjylland er der indsamlet data, som herefter analyseres og testes i VISSIM. Resultaterne af disse tests viser, at der overvejende er forskel på anvendelsen af tysk og dansk trafikantadfærd ved frit flow, mens at rejsetiden gennem virkelige modeller i flere tilfælde ikke forøges betydeligt.
Den anden del af rapporten behandler kalibreringen af en flettestrækning, som går fra tre til to spor på en nordjysk motorvej. Gennem indsamling af data på motorvejen nord for Limfjordstunnellen i Aalborg er der opstillet grafer over hastighed og trafikmængder, som benyttes i kalibreringsprocessen. Der benyttes blandt andet GPS-data, videooptagelser, hastighedsmålinger og trafiktællinger samt statistisk data til at opnå den nødvendige kalibrering.
Resultaterne fra kalibreringen viser, at det er muligt at opnå en korrekt trafikafvikling ved at hæve aggressiviteten for bilisterne. Derudover viser det sig, at VISSIM ikke kan afbilde trafikafvikling i en spidstime uden intelligent farttilpasning. Det kan derfor konkluderes, at VISSIM kun kan afvikle trafikken hensigtsmæssigt, med et indgående kendskab til trafikkens variationer i den simulerede periode.