Muligheden for elektrificering af jernbanenettet i Nordjylland
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5478Keywords:
railways, electrification, regional trainsAbstract
Efter det brede forlig En Grøn Transportpolitik blev vedtaget i januar 2009, har der været landspolitiske udmeldinger om, at det stadig er et langsigtet nationalt mål om at elektrificere hovedjernbanenettet i Danmark.
Tidshorisonten rækker efter al sandsynlighed ud over signalprogrammets gennemførelse, og måske helt frem til omkring 2035 førend elektrificeringen i den omform der kendes i dag kan afsluttes. Nærmere afklaring vil ske når ”Strategisk analyse af elektrificering af banenettet” fremlægges i 2011. Atkins Danmark har for Region Nordjylland undersøgt mulighederne for at fremskynde elektrificeringen i regionen, som led i en opdatering af regionaltrafikken i Vendsyssel og Aalborg Nærbane.
Undersøgelsen indikerer, at elektrificering af delafsnit Hobro-Hjørring kan gennemføres langt tidligere, omkring 2018, men med en reduceret anlægsmængde (f.eks. færre opstillingsspor, færre forsyningsstationer/banetransformere). Ved at kæde elektrificeringen sammen med opgraderingen af strækningen Hobro-Aalborg til væsentligt højere hastigheder som del af timeplanen, etablering af nyt signalsystem, samt et udtalte behov for reinvestering af tog på Aalborg Nærbane og i Vendsyssel, vil der være der oplagte muligheder for synergi mellem tre vidt forskellige og store investeringer.
Omkostningerne til elektrificering af Hobro-Aalborg-Lindholm skønnes til ca. 650 mio. kr. (2008- prisniveau) og for yderligere 850 mio. kr. kan Lindholm-Hjørring-Frederikshavn og Nordjyske Jernbaner også omfattes af elektrificeringen. Når det nordjyske køreledningsnet sammenbygges med et landsdækkende køreledningsnet, vil det være nødvendigt at supplere investeringen op til 120 mio. kr.