Højklassede bussystemer kan bidrage til den ”positive spiral” indenfor den kollektive trafik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5482Keywords:
passability, public transport, competition, foreign experience, high travel speeds, high reliabilityAbstract
Kun hver femte københavner bruger udelukkende kollektiv transport til og fra arbejde. Københavns kollektive trafik ligger dermed i bunden sammenlignet med andre europæiske byer. Skal den kollektive trafik blive en succes skal der tages ved lære af de udenlandske erfaringer:
- begrebet "skinneeffekt" skal gentænkes, som i Frankrig mm., så den fremstår som "systemeffekt"
- der skal satses på det kunderne efterspørger, nemlig høj rejsehastighed, høj pålidelighed og høj frekvens
- introducere flere højklassede transportløsninger
- fjerne sig fra rygmarvsløsningen = letbaner, men se på mere rentable løsninger som f.eks. højklassede busser (som i de franske vejregler)
- rykke på konkurrenceforholdet mellem kollektiv trafik og biltrafik (som det gøres i Frankrig, Tyskland, Norge mm.)
Downloads
Published
31-12-2010
How to Cite
Sdun, M. . (2010). Højklassede bussystemer kan bidrage til den ”positive spiral” indenfor den kollektive trafik. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 17(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5482
Issue
Section
Kollektiv Transport