Højklassede bussystemer kan bidrage til den ”positive spiral” indenfor den kollektive trafik

  • Mathias Sdun Movia
Keywords: passability, public transport, competition, foreign experience, high travel speeds, high reliability

Abstract

Kun hver femte københavner bruger udelukkende kollektiv transport til og fra arbejde. Københavns kollektive trafik ligger dermed i bunden sammenlignet med andre europæiske byer. Skal den kollektive trafik blive en succes skal der tages ved lære af de udenlandske erfaringer:

  • begrebet "skinneeffekt" skal gentænkes, som i Frankrig mm., så den fremstår som "systemeffekt"
  • der skal satses på det kunderne efterspørger, nemlig høj rejsehastighed, høj pålidelighed og høj frekvens
  • introducere flere højklassede transportløsninger
  • fjerne sig fra rygmarvsløsningen = letbaner, men se på mere rentable løsninger som f.eks. højklassede busser (som i de franske vejregler)
  • rykke på konkurrenceforholdet mellem kollektiv trafik og biltrafik (som det gøres i Frankrig, Tyskland, Norge mm.)
Published
31-12-2010