Luftkvalitetsvurdering af miljøzoner i Danmark

Authors

  • Steen Solvang Jensen Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Matthias Ketzel Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Jacob Klenø Nøjgaard Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
  • Peter Wåhlin Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5486

Keywords:

low emission zone, impact assessment, air quality, particles, NO2, OSPM, UBM

Abstract

Artiklen vurderer effekten for emissionen og luftkvaliteten af miljøzonereglerne, som kræver partikelfiltre på ældre tunge køretøjer i de største byer. Det sker gennem målinger og modelberegninger. Det er vanskeligt, at måle en effekt af de nye miljøzoner på partikelforureningen, da reduktionen er beskeden, og andre forhold spiller ind. Samme resultat viser modelberegninger. Modelberegninger er gennemført for koncentrationen af PM10, PM2.5 og NO2 for 138 undersøgte trafikerede gader. Beregninger viser, at miljøzonekravene vil reducere antallet af overskridelser af grænseværdien for NO2 i 2010 fra 65 gader ud af de 138 gader til 35 pga. miljøzonekravene.

Downloads

Published

31-12-2010

How to Cite

Jensen, S. S., Ketzel, M., Nøjgaard, J. K., & Wåhlin, P. (2010). Luftkvalitetsvurdering af miljøzoner i Danmark. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 17(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5486