Cykelpendlerruter i hovedstadsområdet

En plan, et koncept og en pilotrute

Authors

  • Maria Helledi Streuli Københavns Kommune, Center for Trafik

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5493

Keywords:

municipalities, The Capital Region, Denmark, cycle highways, commute, long distance, bike

Abstract

18 kommuner og Region Hovedstaden er gået sammen om at lave en plan og et koncept for cykelpendlerruter i hovedstadsområdet, og projektet har fået 30 % støtte fra den nationale cykelpulje. Sideløbende arbejdes med 3 pilotruter - Albertslundruten (5 kommuner), Ballerupruten (2 kommuner) og Vestvoldruten (4 kommuner). Parterne har valgt at nedsætte et projektsekretariat, som er forankret i Københavns Kommune.

Visionen er, at hovedstadsområdet skal blive verdens bedste cykelregion, med alle de positive effekter der vil være heraf. Det er et enestående regionalt samarbejdsprojekt, som forhåbentlig kan gøde jorden for mange investeringer i forbedringer for cykelpendlere de kommende år og ligeledes give mulighed for samarbejde om andre temaer på længere sigt.

Der er flere udfordringer i projektet:

  • Alle parter skal blive enige om linjeføringer, kvalitetsmål, koncept, forslag til indsatser mv.
  • Planen i sig selv giver ikke bedre forhold for cyklisterne.
  • Forankring i kommunerne er helt central for at sikre investeringer de kommende år.
  • Nuværende og potentielle brugere er væsentlige interessenter, der skal inddrages tidligt i fasen. Både for at sikre god kvalitet på ruterne og for at sikre ejerskab/kendskab til ruterne, når de føres ud i livet.

Downloads

Published

31-12-2010

How to Cite

Streuli, M. H. (2010). Cykelpendlerruter i hovedstadsområdet: En plan, et koncept og en pilotrute. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 17(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5493

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning