Vejbelægningens indflydelse på partikelforureningen (PM10) på stærkt trafikerede gadestrækninger i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v17i1.5535Keywords:
air pollution, particles, PM10, road dust, road surface, limit valuesAbstract
Luftbåren partikelforurening giver anledning til en betydelig mængde sundhedsskadelige effekter. Massen af partikler med diameter under 10 μm (PM10) har i København til og med 2008 ligget over EU’s grænseværdier for PM10. Fra 2008 til 2009 faldt årsmiddelværdien af PM10 med 6 μg/m3 på målestationen på H.C. Andersens Boulevard, København, således at grænseværdierne overholdes i 2009. Faldet skete forholdsvis brat efter august 2008, hvor der blev lagt ny belægning på H.C. Andersens Boulevard. Ændringerne i døgnvariationen af PM10 og grundstofsammensætningen i PM10 før og efter den nye belægning viser, at årsagen til det store fald skyldes en stor reduktion i de partikler, som hvirvles op fra vejen grundet trafikken. Vejbelægningen har dermed stor indflydelse på PM10 på stærkt trafikerede gadestrækninger. Der blev også set et mindre fald i PM2,5, men der kræves flere undersøgelser for at vurdere, hvor stor en del af dette fald, som skal tilskrives den nye belægning.