Farver og striber - gode cykeltiltag i bykryds
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5549Keywords:
bicycle, intersection, urban areas, measuresAbstract
De norske trafikmyndigheder ønsker at fremme cykeltrafikken i norske byer. En afgørende forudsætning for at opnå en større cykelandel er, at infrastrukturen tilrettelægges bedre for cykling. Udformningen af bykryds udgør en stor udfordring, idet det er her, at cyklisterne har størst ulykkesrisiko, utryghedsfølelse og forsinkelser. Formålet med dette paper har været at vurdere effekten af krydstiltag for cyklister på cyklisternes sikkerhed, tryghedsfølelse, fremkommelighed, adfærd og holdninger. I paperet er der fokuseret på opmærkningstiltagene: normalt opmærket cykelbane, farvet opmærkning, tilbagetrukket stopstreg, cykelboks, centralt opmærket cykelbane, opmærket cykelbane i højre side og opmærket cykelbane i venstre side. Centralt opmærket cykelbane har fået særlig opmærksomhed i paperet.
Studiet omfatter litteraturstudie af anbefalinger i 40 cykelhåndbøger og vejnormaler fra 10 lande samt erfaringer og effekter beskrevet/undersøgt i 65 studier fra syv lande. Der er foretaget metaanalyse af de studier, som omfatter ulykkesevaluering, og der er udviklet en ny metode til vurdering af tiltagenes effekt på cyklisternes tryghed. Endelig er der foretaget ulykkesanalyse, observations- og konfliktstudie samt stopinterview i seks analysekryds i Oslo, som har eller skal have centralt opmærket cykelbane.
Konklusionen af undersøgelserne er, at opmærkningstiltag i kryds for cyklister i form af forskellige farver og striber er billige tiltag, som generelt kan medvirke til at forbedre cyklisternes sikkerhed, tryghed, fremkommelighed og adfærd. Tiltagene kan derfor med fordel bruges i flere byer som en del af en samlet satsning for at få flere til at cykle. For at opnå den fulde effekt af opmærkningstiltagene er det afgørende, at tiltagene løbende vedligeholdes, da tiltagene i modsat fald vil miste sin oprindelige gode effekt. Endelig konkluderes det, at det for flere af tiltagene mangler gode empiriske effektstudier, og det anbefales derfor, at der fortages flere og bedre evalueringer af især opmærket cykelbane i højre og venstre side.