Stationskapacitet

Authors

  • Alex Landex DTU Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5556

Keywords:

stations, railway

Abstract

Stationer er ofte begrænsende for kapaciteten i jernbanenetværk da der er brug for ekstra spor når tog holder stille, tog har brug for længere opholdstid når de skifter køreretning og der (ofte) er konfliktende togveje. På trods af at stationer ofte udgør kapacitetsmæssige flaskehalse fokuserer de fleste metoder til analyse af jernbanekapacitet på den frie bane mellem stationerne.

Denne artikel præsenterer tre forskellige metoder til at analysere stationskapacitet:

  1. En metode til bestemmelse af behovet for perronspor på stationer
  2. En skalerbar metode til at analysere konflikter i sporskiftezoner
  3. En metode til analyse af hvor optimalt perronsporskapaciteten udnyttes ved at analysere togenes ankomst‐ og afgangsmønstre.

Metoderne beskrevet i denne artikel kan bruges separat til at analysere specifikke karakteristika for stationskapacitet eller de kan kombineres til at give et detaljeret billede af stationskapaciteten. Derudover viser artiklen hvordan de udviklede metoder kan bruges til at analysere kapacitetsfremmende initiativer på Københavns Lufthavn, Kastrup station.

Downloads

Published

31-12-2011

How to Cite

Landex, A. (2011). Stationskapacitet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 18(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5556