Beslutningsstøttemodel for baneprojekter

Authors

  • Ulrik Bachmann Holmetoft Atkins Danmark
  • Anders Hunæus Kaas Atkins Danmark

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5558

Keywords:

decision support, decision support modelling, cost benefit analysis, multi-criteria analysis

Abstract

Ved enhver form for modellering træffes der subjektive vurderinger, men det er ikke alle vurderingsmetoder der åbner op for diskussion og gennemsigtighed for denne subjektivitet. For at tilvejebringe et tillidsvækkende beslutningsgrundlag for infrastrukturprojekter med stor offentlig bevågenhed, er det vigtigt, at der fokuseres på at anvende gennemskuelige vurderingsmetoder, der leverer den nødvendige beslutningsstøtte for beslutningstagerne samtidig med, at det øger forståelsen for vurderingsprocessen og beslutningsgrundlaget. Det skal i den sammenhæng understreges, at det primære formål med beslutningsstøtte og modellering af beslutningsmodeller først og fremmest bør være at skabe indsigt og forståelse, frem for at definere én "korrekt" løsning. Ofte er processen med at strukturere problemstillingen og diskussionen herom mere værdifuld end selve det numeriske resultat fra en given evalueringsmodel.

I denne artikel præsenteres, hvorledes en kombination af cost-benefit analyse og multi-kriterie analyse kan danne grundlag for en effektiv og helhedsorienteret beslutningsstøttemodel for evaluering af baneprojekter.

Ved hjælp af cost-benefit analysen er det muligt at foretage en systematisk kvantificering og sammenholdelse af de monetære effekter, som projektet direkte medfører. Multi-kriterie analysen anvendes som et supplement til cost-benefit analysen og angiver et mål for, hvordan alternativerne præsterer i forhold til hinanden på baggrund af effekter, som ikke direkte kan fastsættes ud fra monetære forhold.

Ved at kombinere analyserne (MCA + CBA) er det muligt at sammenholde forskellige projekter/alternativer og se på deres samlede økonomiske og samfundsmæssige effekter i forhold til hinanden.

Evalueringsmetoden er blevet anvendt i forbindelse med udredning af det mest optimale tracé for bybane mellem Solakrossen og lufthavnsterminalen på Stavanger Lufthavn i Norge, som Atkins Danmark har gennemført på vegne af Bybanekontoret på Nord-Jæren.

Downloads

Published

31-12-2011

How to Cite

Holmetoft, U. B., & Kaas, A. H. (2011). Beslutningsstøttemodel for baneprojekter. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 18(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5558