Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler

Authors

  • Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet
  • Niels Kaare Hjaltelin Rasmussen Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet
  • René Lund Hansen Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet
  • Harry Lahrmann Trafikforskningsgruppen, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5574

Keywords:

road safety, floating car data, insurance, driving behaviour, intelligent transport systems, ITS

Abstract

En lang række Intelligente Transportsystemer udvikles i disse år til at hjælpe den enkelte bilist med at køre mere sikkert. En central del er omkring trafiksikkerhed, og som en del af det nordjyske ITS Platform projekt udvikles en risikolog, der beskriver hvor risikobetonet den enkelte deltagende bilists kørselsadfærd er. Den giver feedback til bilisten, hvis der foretages risikobetonet kørsel i form af for høje hastigheder, kraftige decelerationer samt kraftige accelerationer i kørselsretningen samt sideværts. Den afledte af accelerationen, kaldet rykket beskriver risikobetonet adfærd bedre end accelerationen. Der er en god sammenhæng mellem antallet af kraftige ryk i kørselsretningen og kørselsadfærden, mens der ikke kan konstateres en klar sammenhæng mellem sideværts ryk og kørselsadfærden. Datagrundlaget for disse resultater er ikke stort, og grænseværdier for de ryk, der skal resultere i feedback i forbindelse med risikolog dokumenteres løbende i takt med, at data fra deltagerne i ITS Platform bliver indsamlet.

Downloads

Published

31-12-2011

How to Cite

Agerholm, N., Rasmussen, N. K. H., Hansen, R. L., & Lahrmann, H. (2011). Udviklingen af algoritmer til at beskrive sikker kørsel på basis af data fra kørende biler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 18(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5574