Luftkvalitetsvurdering af alternativerne for en ny 3. Limfjordsforbindelse

Authors

  • Steen Solvang Jensen Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Matthias Ketzel Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Thomas Becker Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Ole Hertel Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Per Løfstrøm Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Helge Rørdam Olesen Institute for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Jakob Fryd Vejdirektoratet
  • Lene Nøhr Michelsen Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5579

Keywords:

air quality, EIA, traffic, motorway, OML-highway

Abstract

Artiklen beskriver en luftkvalitetsvurdering udført med OML-Highway modellen i forbindelse med Vejdirektoratets VVM-redegørelse for de tre alternativer for en ny 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg. De tre alternativer er: Parallelforbindelsen langs med den eksisterende tunnel, en Egholm- samt en Lindholmforbindelse. Luftkvaliteten langs med motorvejene, og berørte boliger i en afstand af 1.000 m er undersøgt i 2009 og 2020, og sammenlignet med grænseværdier for luftkvalitet. Endvidere er luftkvaliteten ved tunneludmundinger belyst, hvor der optræder forhøjede koncentrationer. Konsekvenserne for luftkvaliteten for 32 udvalgte bygader i Aalborg og Nørresundby er vurderet med gadeluftkvalitetsmodellen OSPM. Fokus er på partikler og kvælstofoxider, som er sundhedsskadelige stoffer, hvor der er defineret en grænseværdi for luftkvaliteten. Endvidere er trafikkens kvælstofbelastning af naturfølsomme områder langs motorvejsnettet vurderet.

Downloads

Published

31-12-2011

How to Cite

Jensen, S. S., Ketzel, M., Becker, T., Hertel, O., Løfstrøm, P., Olesen, H. R., Fryd, J., & Michelsen, L. N. (2011). Luftkvalitetsvurdering af alternativerne for en ny 3. Limfjordsforbindelse. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 18(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5579