Dybdeanalyse af landevejsulykker

Authors

  • Inger Foldager Vejdirektoratet
  • Lars Klit Reiff Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5592

Keywords:

rural roads, in depth accident analysis, road safety

Abstract

HVU’s syvende undersøgelsestema er ”landevejsulykker”. Det er på landevejene langt de fleste alvorlige trafikulykker sker, og det har været et væsentligt argument for at tage dette tema op. På grund af de mange ulykker var det nødvendigt med en yderligere afgrænsning. Derfor er undersøgelsen afgrænset til udvalgte strækninger på det overordnede landevejsnet. HVU har dybdeanalyseret 30 ulykker på disse veje. I det følgende vil typiske træk ved de undersøgte ulykker blive gennemgået og de hyppigste ulykkesfaktorer vil blive præsenteret. Endelig vil HVU’s anbefalinger til undgåelse af lignende ulykker blive gennemgået.

De undersøgte ulykke opdeles i tre grupper – mødeulykker, krydsningsulykker og eneulykker. Der er knyttet forskellige karakteristika og ulykkesfaktorer til de tre ulykkestyper. Men et fælles træk er, at der i alle ulykker er tale om mindst én ulykkesfaktor, som er knyttet til den trafikale adfærd.

Undersøgelsen munder ud i en række anbefalinger som primært er rettet til landets myndigheder og andre institutioner, som arbejder for at forbedre trafiksikkerheden. På trods af at ulykkerne i alle tilfælde kunne være undgået ved en bedre trafikal adfærd så er der i anbefalingerne fokus på vej‐ og køretøjstekniske løsninger. Overordnet er dette udtryk for, at HVU anbefaler at veje og køretøjer i større omfang bør indrettes, så de enten gør det sværere at begå fejl og overtrædelser i trafikken eller så konsekvenserne, når det går galt, bliver mindre.

Downloads

Published

31-12-2011

How to Cite

Foldager, I., & Reiff, L. K. (2011). Dybdeanalyse af landevejsulykker. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 18(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5592