Rundkørsler, trafiksikkerhed og cyklister

Authors

  • Søren Underlien Jensen Trafitec

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5605

Keywords:

safety effect, roundabout, before-and-after study, injury, bicyclist

Abstract

Artiklen beskriver et systematisk litteraturstudie om sikkerhed i rundkørsler, hvor meta-analyser bruges til at estimere sikkerhedseffekter på tværs af studier, samt en ny før-efter uheldsevaluering af ombygninger af kryds til rundkørsler. I uheldsevalueringen indgår 332 rundkørsler, 2.497 uheld og 1.328 personskader. Der korrigeres for generelle udviklinger i trafiksikkerheden og regressionseffekt.

Litteraturstudiet viser, at ombygninger af kryds til rundkørsler medfører sikkerhedsmæssige gevinster, da omkring 60% af personskadeuheldene og 25% af materielskadeuheldene forebygges. Sikkerhedseffekter er bedre ved ombygning af vigepligtsregulerede kryds end ved ombygning af lyskryds. Sikkerhedseffekter er bedre ved ombygning af 4-benede kryds end 3-benede kryds. Sikkerhedseffekter er bedre på landet end i byer. Sikkerhedseffekter er dårligere for cyklister end for andre trafikantgrupper, idet antallet af cykeluheld stiger ca. 20% ved ombygninger af kryds til rundkørsler.

Før-efter uheldsevalueringen viser, at ombygningerne har medført fald i antallet af uheld og personskader på hhv. 27 og 60%. Uheldene bliver samtidig mindre alvorlige. Eksempelvis falder antallet af dræbte med 87%, mens uheld kun med materielle skader falder med blot 16%. Sikkerhedseffekterne varierer fra sted til sted. Jo højere hastighedsbegrænsningen er, desto bedre effekt. Jo større en andel af uheldene i kryds, der er venstresvingsuheld og tværkollisioner, desto bedre effekt. Jo mindre en andel af uheldene i kryds, der er cykeluheld, desto bedre sikkerhedseffekt. Sikkerhedseffekter er 12-13 procentpoint bedre på lang sigt end på kort sigt. Antallet af cykeluheld og skadede cyklister er steget med hhv. 65 og 40%. Det oftest anvendte design for cyklister er cykelbaner i rundkørslerne. Cykelbaner har medført de dårligste sikkerhedseffekter, mens cykelstier ved rundkørsler, hvor cyklister er pålagt vigepligt, har medført de bedste effekter. Farvede cykelbaner og blå cykelfelter har medført dårligere sikkerhedseffekter end tilsvarende cykelfaciliteter uden farve. Midterøens højde påvirker sikkerhedseffekter, idet midterøer over 2 meter giver de bedste effekter. Trekants- og trompetheller giver bedre effekter end rundkørsler uden heller eller med parallelheller.

Downloads

Published

31-12-2012

How to Cite

Jensen, S. U. (2012). Rundkørsler, trafiksikkerhed og cyklister. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 19(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5605