1000 gule cyklister
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5609Keywords:
cycle, campaign, GPSAbstract
Fredericia ønsker på linje med mange andre danske byer at få flere op på cyklen. Målet er en cykelandel på 25 %, som kræver nye og effektive tiltag. Arbejdspladserne kan være en vanskelig målgruppe, da mange har problemer i relation til tid og afstand. Det kan være svært at tiltrække nye cyklister i denne gruppe, da vanerne ofte er meget faste.
Formålet var at aktivere en stor del af målgruppen inden for kort tid. Initiativet skulle give stor omtale og dermed et potentiale for afledte effekter. Projektet skal kunne overføres til andre byer og skal umiddelbart kunne gentages som en fast årlig begivenhed.
Fredericia har tidligere kørt en kampagne med ’Jorden rundt på 80 dage’ for skolebørn, hvor det tekniske omdrejningspunkt var brug af GPS enheder med upload til en hjemmeside og en historiefortælling i relation til rejsen. Projektet opnåede rigtig gode resultater med stort deltagerengagement.
Dette projekt benytter de samme gule GPS enheder, men i en voksen kontekst. Team Rynkeby har vist vejen, men her opbygges et koncept blandt almindelige mennesker og integreret i hverdagen – cykelstafetten.