Samfundsøkonomisk vurdering af ”Vi cykler på arbejde”-kampagnen
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5610Keywords:
campaign, bicycleAbstract
"Vi cykler til arbejde"-kampagnen sigter mod at få flere personer til at vælge cyklen som transportmiddel. Analysen peger på, at "Vi cykler til arbejde"-kampagnen er en samfundsøkonomisk særdeles god forretning. Således giver analysen med brug af de centrale antagelser og forudsætninger en nettonutidsværdi på 43 mio. kr.
Den suverænt største gevinst ved kampagnen er sundhedsgevinsterne, men reduktion af trængsel udgør også en relativt stor gevinst. Opgørelsen af sundhedsgevinsterne er baseret på indledende opgørelser af gevinsterne ved motion, som er forbundet med væsentlig usikkerhed. Der er envidere usikkerhed forbundet med opgørelsen af , hvor meget kampagnen øger cykelomfanget, og hvor lang tid effekten varer. De gennemførte følsomhedsanalyser med variation i de øvrige centrale forudsætninger og inputdata udviser generelt relativt robuste resultater for den samfundsøkonomiske analyse.