CBlog – et grænseoverskridende logistiksamarbejde

Authors

  • Claus Schmidt Udviklingsråd Sønderjylland
  • Lars Dagnæs FORCE Technology

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5614

Keywords:

logistics, freight transport, clustering, international cooperation

Abstract

Grænsen mellem Sønderjylland og Slesvig-Holsten er i dag Danmarks vigtigste port for godstransport med bil og bane. I takt med væksten i Danmarks internationale samhandel op gennem det 20’århundrede er transport er logistikerhvervet i Region Syddanmark vokset. I Tyskland er transport og logistik udpeget som et væksterhverv. Der er en tæt forbindelse mellem transport og logistikvirksomheder nord og syd for grænsen. CB-log, Cros Border Logistics, er udviklet som et 3 årigt projekt med sigte på at Region Slesvig og Region Syddanmark udvikles som en samlet grænseoverskridende logistikregion. En række forskellige aktiviteter har skullet sikre, at der gennem den 3 årige projektperiode fra 2009 til 2012, er skabt grundlag for den fortsatte udvikling af transport og logistik som en samlet styrkeposition for CB-log regionen. Hovedaktiviteterne i projektet har været:

1. Analyse – 2. Projektudvikling og vidensoverførsel – 3. Synliggørelse og markedsføring – 4. Dansk-Tysk tænketank.

Projektet afsluttes efteråret 2012 og det etablerede netværk videreføres af UdviklingsRåd Sønderjylland og WIREG1. De vigtigste resultater fra CB-log projektet har været:

  • Først og fremmest er ”CB-log” etableret som logistikregion og samarbejdsforum internt i regionen
  • Samlet datamateriale om regionen og dens udviklingspotentiale
  • Udvikling af de grænseoverskridende netværk i regionen
  • De mange aktiviteter har synliggjort ”grænseoverskridende transport og logistik” som udviklingspotentiale
  • Ny markedsføringsplatform for CB-log regionen
  • En struktur for det fortsatte samarbejde
  • Konkrete innovationsprojekter på vej

Downloads

Published

31-12-2012

How to Cite

Schmidt, C., & Dagnæs, L. (2012). CBlog – et grænseoverskridende logistiksamarbejde. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 19(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5614