Strategisk planlægning af reinvesteringer i infrastrukturen

Authors

  • Julie Baagø Banedanmark
  • Didde Mohr Morberg Banedanmark

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5615

Keywords:

strategic planning, reinvestments, rail infrastructure

Abstract

Banedanmarks økonomiske ramme for jernbaneinfrastrukturen er gældende for perioden 2007-2014. Reinvesteringer i jernbanen har en lang planlægningshorisont, og der er derfor behov for at se ind i en ny rammeaftaleperiode på nuværende tidspunkt.

Behovet for at se ind i en ny aftaleperiode hænger også sammen med, at der er vedtaget en lang række anlægsprojekter på jernbanen, som skal udføres frem mod 2020, f.eks. nyt signalsystem og ny bane mellem København og Ringsted. Planlægningen af reinvesteringer frem mod 2020 skal derfor koordineres med disse nye anlæg.

Udgangspunktet for planlægningen er to mulige økonomiske rammer for perioden frem til 2020. Der er tale om et stort og et lille scenarie.

Anlægselementerne har en lang levetid, og der er derfor taget højde for en endnu længere tidshorisont i selve planlægningsprocessen.

I denne artikel beskrives principperne for, hvordan Banedanmark foretager en langsigtet, strategisk planlægning af reinvesteringer i infrastrukturen under forudsætning af økonomiske rammer. Tilsvarende økonomiske rammebetingelser gælder generelt for infrastrukturforvaltere.

Downloads

Published

31-12-2012

How to Cite

Baagø, J., & Morberg, D. M. (2012). Strategisk planlægning af reinvesteringer i infrastrukturen. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 19(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5615