Etablering af pendlerrute

Authors

  • Jesper Andersen JA Rådgivning ApS

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5628

Keywords:

commuter line, customer- and commuter analysis, demand analysis, implementation of commuter line, assessment

Abstract

Baggrunden for, at der blev indsendt en ansøgning til Trafikstyrelsens passagerpulje om analyse af behovet for etablering af en pendlerrute mellem Silkeborg og Aarhus Nord, var at der i en årrække er sket en kraftig udbygning af erhvervsområdet i Aarhus Nord, og at der er planlagt en yderligere udbygning i de kommende år. Dermed vil Aarhus Nord få et lige så stort antal arbejdspladser som det centrale Aarhus; men uden de direkte kollektive trafikforbindelser fra det regionale opland og fra andre oplandsbyer i Aarhus kommune. Skulle man betjene sig af kollektive forbindelser måtte man først anvende regionale busruter/togforbindelser og derefter måtte man foretage en til to omstigninger for at komme til Aarhus Nord.

Projektet blev opdelt i et feasibility studie og en planlægnings- og iværksættelsesfase. Feasibility studiet bestod af:

  1. En kundeanalyse baseret på en spørgeskemaundersøgelse
  2. En pendlingsanalyse
  3. En efterspørgselsvurdering

Pendlingsanalysen gav et billede af den potentielle efterspørgsel og en geografisk fordeling af denne, som blev anvendt til en detailfastlæggelse af ruteforløb, som kom til at variere fra oprindeligt planlagte ruteforløb.

Kundeanalysen viste omfanget af den forventede efterspørgsel efter pendlerruten og gav en indikation om hvilke krav kunderne havde til betjeningsomfang, betjeningsmåde, service og komfort. Ligeledes kunne man aflæse hvilke prioriteringer kunderne havde mellem de forskellige faktorer. De basale betjeningsmæssige faktorer såsom kort rejsetid og ingen omstigninger havde absolut højeste prioritet, mens en række komfort faktorer blev rangeret en del lavere i vurderingen.

Efterspørgselsvurderingen blev baseret på to nævnte analyser. Størrelsen af efterspørgslen blev fastlagt på grundlag af holdningen til at anvende pendlerruten, hyppigheden af anvendelsen, principkøreplanens tilpasning til pendlernes arbejdstider og opfyldelse af krav til transporttid. Efterspørgselsvurderingen kom til det resultat at ruten ville tiltrække 123 passager i hver retning. I den endelige indtægtsvurdering blev der anvendt nogle skøn over markedsandele på rejsende fra henholdsvis Silkeborgområdet og Galtenområdet og en forventet markedsandel på henholdsvis uddannelsespendlere og erhvervspendlere. Endelig blev der skønnet en 3-årig indkøringsperiode som grundlag for indtægtsbudgettet. På udgiftssiden blev der lavet et forsigtigt skøn på en timepris på 850 Kr. bl.a. på grund af den lave busudnyttelse i køreplanen.

Det første halvanden år har vist et væsentligt lavere udgiftsniveau fordi resultatet af udbuddet gav en gunstigere timepris (615 Kr.) til gengæld er indtægterne kun på 58 % af det budgetterede niveau.
De faktorer, hvor efterspørgselsvurderingerne ikke har stemt overens med de foreløbige resultater er faktorerne geografi, køreplanens tilpasning til arbejdstiden, nødvendigt omfang af markedsføring og linjeføring

På grundlag af de foreløbige erfaringer med en lavfrekvent direkte pendlerrute må man konkludere, at kun relationer med en stor potentiel efterspørgsel vil være relevante for etablering af en decideret pendlerrute.

Downloads

Published

31-12-2012

How to Cite

Andersen, J. (2012). Etablering af pendlerrute. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 19(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5628