By- og baneplanlægning i det østjyske bybånd
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5633Keywords:
urban planning, planning development close to stations, train service, train-oriented urban development, car-oriented urban development, desificationAbstract
Grundlaget for bedre togbetjening i det østjyske bybånd kan forbedres væsentligt gennem stationsnær lokalisering og byfortætning
I modsætning til Hovedstadsområdet, hvor Fingerplanen regulerer byudviklingen, er der i det østjyske bybånd ikke nogen overordnet plan for byudviklingen.
Kommuneplanerne i det østjyske bybånd repræsenterer samlet set en bilorienteret byudvikling med et begrænset vækstpotentiale for togtrafikken.
En struktureret fysisk planlægning – i form af en mere togorienteret byudvikling – kan medføre omtrent dobbelt så stort vækstpotentiale for togtrafikken som den planlagte byudvikling. En togorienteret byudvikling kan dermed skabe et væsentligt bedre grundlag for fremtidige forbedringer i togtrafikken.
Det er primært regionalt orienterede rejsemål, herunder kontorarbejdspladser, uddannelsessteder og større butikscentre, der bør lokaliseres stationsnært. Etageboliger kan også med fordel placeres tæt på stationerne for at skabe levende bymiljøer med både boliger og erhverv.
En togorienteret byudvikling forudsætter plads til mere byudvikling tæt på stationerne. Der vurderes generelt at være et betydeligt potentiale for byfortætning omkring stationerne i det østjyske bybånd. Nogle steder er der umiddelbart gode muligheder for at bygge tættere. Andre steder kræver det en mere gennemgribende byomdannelse.