Hvad er effekten for luftkvaliteten af brug af biobrændstoffer i vejtransportsektoren?

Authors

  • Steen Solvang Jensen DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Allan Gross DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Matthias Ketzel DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Morten Winther DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Marlene Plejdrup DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Jørgen Brandt DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
  • Jesper Christensen DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5647

Keywords:

biofuels, traffic, air quality, external costs

Abstract

Denne artikel beskriver effekterne for luftkvalitet af at introducere biobrændstoffer i vejtransportsektoren i Danmark. De tilknyttede eksterne omkostninger ved luftforureningens sundhedseffekter er også beregnet. Der er gennemregnet en række scenarier fra 2004 til 2030 under forskellige antagelser om iblandingsprocenter af biobrændstoffer og udviklingen i olieprisen, som påvirker udviklingen i transportefterspørgslen. Resultaterne er en del af et større forskningsprojekt omkring biobrændstoffer i vejtransportsektoren ”Renewable Energy in the Transport Sector using Biofuels as an Energy Carrier” (REBECa) finansieret af Det Strategiske Forskningsråd (rebeca.dmu.dk; Frederiksen et al., 2012).

Downloads

Published

31-12-2012

How to Cite

Jensen, S. S., Gross, A., Ketzel, M., Winther, M., Plejdrup, M., Brandt, J., & Christensen, J. (2012). Hvad er effekten for luftkvaliteten af brug af biobrændstoffer i vejtransportsektoren?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 19(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5647