Koncept for evalueringer af trængselspletter

Authors

  • Lone Marie Holm Kristensen Vejdirektoratet
  • Søren Brønchenburg Vejdirektoratet
  • Majbritt Skov Rambøll Management Consulting

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5749

Keywords:

evaluation, mobility, traffic flow, congestion, delay, cost benefit analysis, the trunk road network, effects, bottlenecks on the road network

Abstract

Vejdirektoratet har efter færdiggørelsen af en række anlægsprojekter på Statsvejnettet med det formål at forbedre fremkommeligheden på lokaliteter og i kryds udviklet et evalueringskoncept. Konceptet skal medvirke til på systematisk vis at undersøge, om antagelserne om det enkelte anlægs forventede effekter i form af mindre forsinkelse og kødannelse samt øget trafiksikkerhed og deraf følgende samfundsøkonomiske gevinster svarer til de reelle effekter, når anlægget er realiseret. Videre har det været et ønske at undersøge, om anlæggenes budgetøkonomiske forudsætninger er overholdt, og om anlæggene har haft konsekvenser for andre trafikanter. Endelig har det været et formål at sikre vej- og trafikfaglig læring i Vejdirektoratet på baggrund af et praktisk anvendeligt evalueringskoncept.

Downloads

Published

31-12-2014

How to Cite

Holm Kristensen, L. M., Brønchenburg, S., & Skov, M. (2014). Koncept for evalueringer af trængselspletter. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5749