Landstrafikmodellen

Betydning af centrale forudsætninger

Authors

  • Camilla Riff Brems DTU Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5778

Keywords:

traffic forecast, assumptions, National Transport Model

Abstract

En fremskrivning af trafikken afhænger bl.a. af de opstillede forudsætninger. Landstrafikmodellens basisfremskrivning baseres for en række centrale forudsætninger på autoritative kilder som Finansministeriet, Danmarks Statistik og Energistyrelsen. I det følgende gennemgås hovedtrækkene i basisfremskrivningen for Landstrafikmodellen vers. 1.0.7, mens der fokuseres på de opstillede forudsætninger og deres betydning for basisfremskrivningen. Disse følsomhedsanalyser belyser i samme omgang et spænd for forventningerne til den fremtidige trafikvækst.

De centrale forudsætninger omfatter:

  • Fremskrivning af BNP som specificeret af Finansministeriet i Konvergensprogrammet 2013
  • Fremskrivning af befolkningen og dens lokalisering som specificeret af Danmarks Statistik i befolkningsfremskrivningen fra 2013
  • Fremskrivning af arbejdspladserne opdelt på brancher som specificeret af Finansministeriet i Konvergensprogrammet 2013
  • Fremskrivning af kørselsomkostninger i form af brændstofpriser og afgifter samt øget energieffektivitet som specificeret af Energistyrelsen i Forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser 2012
  • Infrastrukturforudsætninger i form af besluttede og finansierede projekter samt tilhørende køreplansforbedringer specificeret af Transportministeriet, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen

For de fire første punkter er det aftalt, at forudsætningerne opdateres ca. hvert andet år, da det tilstræbes, at de forskellige beslutningsgrundlag baseres på ensartede forudsætninger, så de er sammenlignelige. Infrastrukturforudsætningerne opdateres i takt med de indgåede politiske aftaler.

Downloads

Published

31-12-2014

How to Cite

Brems, C. R. (2014). Landstrafikmodellen: Betydning af centrale forudsætninger. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5778