Erhvervslivets transportforhold
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5959Keywords:
accessibility, road infrastructureAbstract
Erhvervslivets behov for transport nævnes ofte som motivation for tiltag på transport- og infrastrukturområdet. Med nuværende metoder er det omkostningsfuldt og tidskrævende at få et indtryk af erhvervslivets behov og det er ikke altid tydeligt hvem og på hvilken måde erhvervslivet opnår gevinster ved tiltagene. Vi har udarbejdet et supplement til nuværende metoder, hvor man for hver kvadratkm i Danmark kan se, bl.a. hvor mange ansatte og hvor stor omsætning, der er for de virksomheder, der ligger i den pågældende kvadratmeter. Med det værktøj kan man forholdsvis let forholde sig til, om der er nogle områder af Danmark, hvor erhvervslivet er underforsynet med infrastruktur, og man kan få et førstehåndsindtryk af, hvilke linjeføringer der er hensigtsmæssige. Endvidere kan værktøjet medvirke til at analysere, hvordan eventuelle ændringer rammer forskellige dele af erhvervslivet – både de geografiske fordelinger, hvilke brancher i hvilke dele af landet. Endelig kan det kaste lys over, hvordan det påvirker arbejdsmarkedet og koblingen mellem lokaliseringen af arbejdsstyrken og arbejdspladserne. Vi har indtil videre set på sammenhængen mellem infrastruktur og adgangen til virksomhedernes omsætning, men metoden giver mange muligheder for at se på andre koblinger.
Denne præsentation ser på koblingen mellem højklasset infrastruktur (motorveje og overordnede statsveje) og virksomhedernes omsætning. Det er disse forhold, der også skitseres nedenfor. I præsentationen vil vi derudover perspektivere metoden og pege på en række andre interessante analysemuligheder som det er muligt at udarbejde ved hjælp af det udviklede værktøj.