Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. kørselssimulatortræning

Authors

  • Liva Abele DTU Management Engineering
  • Laila M. Martinussen DTU Management Engineering
  • Sonja Haustein DTU Management Engineering
  • Mette Møller DTU Management Engineering

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6072

Keywords:

hazard perception skills, young drivers

Abstract

Unge bilister forbliver overrepræsenterede i trafikulykkesstatistikker. Bilisters evne til at identificere potentielle risikosituationer samt til at reagere adækvat i disse situationer forbedres gradvist baseret på erfaring med håndtering af en bred vifte af trafikale situationer. Internationalt betegnes denne evne ofte som hazard perception skills (HPS). Formålet med denne undersøgelse er at afdække, om yngre bilisters HPS i fodgængerrelaterede situationer kan forbedres gennem et specialdesignet træningsforløb, gennemført i en kørselssimulator. Træningsforløbet omfattede en kombination af træningskørsel i en kørselssimulator, en video med et lydspor med ekspertkommentarer vedr. bilkørsel samt en afspilning af deltagernes egen træningskørsel. 30 unge bilister modtog træning og deres resultater blev sammenlignet med 30 utrænede bilister. Sammenligningen blev baseret på deres visuelle fikseringer og køreadfærd i forskellige fodgængerrelaterede situationer af varierende kompleksitet. Resultaterne viste, at trænede bilister reagerede på en af tre skjulte farer ved at reducere hastigheden, mens utrænede bilister ikke gjorde. Analysen af deltageres visuelle fikseringer viste, at de trænede bilister oftere fikserede på steder, hvor farer kunne være skjult. Derudover havde trænede bilister en lavere selvvurderet HPS efter træningen end før træningen. Interventionen havde en positiv effekt med hensyn til at forbedre bilisternes kørehastighed og visuelle fikseringer i potentielt kritiske fodgængerrelaterede situationer, hvilket kræver mere avancerede HPS. Resultaterne tyder på, at interventionen med fordel kan videreudvikles med henblik på at implementere et ekstra modul, som led i den køreskolebaserede køreundervisning, for at sikre nye bilister de bedst mulige HPS, når de får kørekørt.

Downloads

Published

31-12-2018

How to Cite

Abele, L., Martinussen, L. M., Haustein, S., & Møller, M. (2018). Forbedring af unges evne til at forudsige potentielle farer i trafikken vha. kørselssimulatortræning. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 25(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6072