Fastlæggelse af sikkerhedstider i trafiksignalanlæg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6076Keywords:
traffic safety, signalized intersectionsAbstract
Som grundlag for beregning af sikkerhedstider og valg af mellemtider benyttes vejledende dimensionerende hastigheder (for tidligste og seneste trafikant) samt passagetid efter grønt jf. Tabel 7-3 i Håndbog om Vejsignaler (Vejdirektoratet, 2013). Bortset fra fodgængerhastigheder har disse parameterværdier stået uændret siden 1985, hvor den første vejregel om signalanlæg blev publiceret. Dette har været baggrunden for, at vejregelgruppen ’IT på vej’ ønskede en revurdering af de vejledende værdier til beregning af sikkerhedstider i trafiksignalanlæg.
Formålet med projektet ”Fastlæggelse af sikkerhedstider i trafiksignalanlæg” har været dels igennem et litteraturstudie at vurdere de danske parameterværdier i forhold til vore nabolandes værdier og dels ud fra nutidige systematiske målinger at komme med forslag til justering af nuværende værdier og metode, så sikkerheds- og mellemtider kan fastlægges mere korrekt ift. konkret trafikantadfærd afhængig af krydstype, signalreguleringsform m.m.
Projektet er udmundet i en vejregelforberedende rapport, som er udarbejdet for vejregelgruppen ’IT på vej’ af vejregelkonsulent Via Trafik Rådgivning A/S i samarbejde med Aalborg Universitet (AAU) v/ Harry Lahrmann. Rapporten er tilgængelig på vejregelportalen under ’Viden og dokumentation’.