Trafikulykker i Syddjurs koster millioner

Authors

  • Peter Sandell Mobilitet, Syddjurs Kommune
  • Maria Thrysøe Krogh-Mayntzhusen Rambøll

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6077

Keywords:

Syddjurs Kommune, Rambøll, acicdent analysis, municipal economic analysis, economy, millions, accidents, costs, accident, road accident, traffic safety

Abstract

Syddjurs Kommune har undersøgt trafikulykkers økonomiske konsekvenser i den samlede kommunekasse. Undersøgelsen har givet politikere og medarbejdere en ny vinkel på trafiksikkerhedsarbejdet og en indsigt i kommunens samlede indsats for de tilskadekomne. Konklusionen er, at der kan spares mange penge ved at prioritere det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde, idet alene de tilskadekomne i 2016 vil koste Syddjurs Kommune mellem 23 og 47 mio. kr. i de kommende år.

Syddjurs Kommune har valgt at gå egne veje og kigge indad i en kommunaløkonomisk undersøgelse, for hvad koster det Syddjurs Kommune, når en trafikant kommer til skade i trafikken?

Resultater er et væsentligt indspark til de kommende års budgetforhandlinger og politiske prioriteringer, der handler om mere trafiksikkerhed.
En øget viden om kommunens egne omkostninger hjælper samtidigt med at målrette en indsats imod de ulykkestyper, der koster kommunen dyrt.

Trafikulykkesomkostninger er en usikker post i de kommunale regnskaber, og der har hidtil været begrænset viden om, hvor store udgifterne egentligt er, når alt medregnes.

I denne opgave har økonomerne derfor fulgt de kommunale udgifter på de tilskadekomnes vej fra skadestedet til evt. hospitaler, gennem behandlinger, pleje og genoptræning tilbage til arbejdsmarkedet eller i et jobafklaringsforløb med fastsættelse af evt. kommunal forsørgelse frem til pensionsalderen.

Formålet er at få et billede af, hvordan trafikulykker i Syddjurs Kommune, direkte og indirekte belaster kommunens økonomi.

Downloads

Published

31-12-2018

How to Cite

Sandell, P., & Krogh-Mayntzhusen, M. T. (2018). Trafikulykker i Syddjurs koster millioner. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 25(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6077