Er vejen bæredygtig?

Authors

  • Anne Eiby COWI

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.td.v3i1.6123

Abstract

Før det kan besluttes at anlægge en større vej, skal der udarbejdes en redegørelse for, hvordan anlægget vil påvirke miljøet, en VVM-redegørelse. Følgende udpluk illustrerer en række erfaringer, der er gjort i forbindelse med miljøkonsekvensvurdering af vejprojekter:

  1. Et egnskarakteristisk naturområde er blevet friholdt som følge af de indledende miljøundersøgelser i en VVM-procedure for Rute 11 fra Ribe til Tønder.
  2. Miljøet og pengene blev sparet som følge af en VVM af Næstved Omfartsvej. Af miljøundersøgelserne kom det frem, at en tunnelløsning ville medføre store mængder oppumpet vand, som kunne være stærkt forurenet og forbundet med meget store udgifter til bortskaffelse. Man valgte at anlægge en svingbro i stedet.
  3. I sin yderste konsekvens kan en VVM-undersøgelse forårsage, at et lovforslag om anlæg af en vejstrækning ikke bliver vedtaget af miljømæssige årsager. Dette var tilfældet ved Silkeborg, hvor en strækning af rute 15 fra Herning til Århus blev pillet ud af anlægslovforslaget, inden det blev vedtaget.

Konklusion:

  • To VVM'er er sjældent ens.
  • VVM er andet end en formalitet.
  • VVM kan forårsage afvisning af projekt eller ændring af projektforslag.
  • VVM kan være med til at frembringe viden, man ikke havde i forvejen.
  • Det er såvel miljømæssigt som økonomisk mest fordelagtigt at forebygge frem for reparere på skaden, når den er opstået.
  • Det er vigtigt, at miljøundersøgelser sættes i gang tidligt i planlægningen og kører iterativt med de øvrige tekniske, trafikale og økonomiske undersøgelser.
  • VVM er en tværfaglig proces

Downloads

Published

31-12-1996

How to Cite

Eiby, A. (1996). Er vejen bæredygtig?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 3(1). https://doi.org/10.54337/ojs.td.v3i1.6123