Trafikantservice i Københavnsområdet
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v3i1.6125Abstract
Trafikafvikling og trafikantservice hører i dag under en række forskellige myndigheder og selskaber. Forskellige vejmyndigheder bestyrer forskellige vejkategorier og geografiske delområder, trafikselskaberne betjener hver deres dele af den kollektive trafik, og politiet har sammen med vejmyndighederne det overordnede ansvar for den overordnede regulering af trafikken på vejnettet.
Disse myndigheder og selskaber har hver for sig i større eller mindre omfang etableret trafikinformatiksystemer (TI- systemer), som har til formål at forbedre trafikafviklingen, sikkerheden og miljøet inden for deres geografiske område samt højne den generelle service over for de trafikantgrupper, som de har ansvaret for. Der indsamles således allerede i dag en lang række forskellige data om trafikken, og trafikanterne informeres, vejledes og styres ved en række forskellige medier, så som trafiksignaler, variable tavler, højtalermeddelelser, radio, telefonservice tekst-tv m.v.
Karakteristisk for de hidtidige systemer har været, at de er lukkede - i den forstand, at indsamlede data primært anvendes af den part, der indsamler data.
Ved stigende anvendelse af TI i trafiksektoren vil der blive et stigende behov for udveksling af data og informationer mellem de forskellige parter med henblik på at give en bedre og bredere dækkende information til trafikanterne. Desuden vil en øget dataudveksling mellem systemerne give mulighed for en mere integreret ledelse af trafikken inden for et geografisk område ud fra en samlet strategi.