Motorveje og byudvikling i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v11i1.6144Keywords:
high ways, city developmentAbstract
I dette paper præsenteres resultaterne af en række analyser fra fase 1. i forskningsprojektet BVL’s (Byen Vejen og Landskabet) støttet af fonden Realdania, med kr. 2.154.000. I paperets første del kortlægges argumenterne bag realiseringen af motorvejsnettet, og det konkluderes, at der på trods af anlæggets radikalitet og betydning for udviklingen i Danmark ikke har været en bred offentlig diskussion om mål og konsekvenser af realiseringen af et samlet dansk motorvejsnet. I paperets anden del analyseres udviklingen langs motorvejene i de seneste år. Det antages her, at motorvejene har betydning for byudviklingen, idet de tiltrækker trafik og byggeri og er dermed til fokuserer f.eks. pendlingsstrømme på motorvejsnettet. I de senere år har der været tendens til, at der opføres flere forskellige typer af erhvervsbyggeri langs motorvejsnettet, hvilket, paperets statistik kan dokumentere, er rigtigt. Endelig vises i paperet for første gang nogen sinde de samlede arealudlæg i kommunerne langs motorvejsnettet, og dermed antydes, at eksisterende planlægning allerede har indarbejdet nogle af de muligheder, som motorvejsnettet har givet for at ændre lokalisering af byudvikling.