Når stoppet fungerer
udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v27i1.6187Abstract
Når stoppesteder fungerer godt, er det fordi de møder de rejsendes forventninger og behov. Det er grundlæggende gennem tre parametre; tilgængelighed, tryghed og komfort, at kunderne måler kvaliteten af oplevelsen i den kollektive trafikrejse. I den samlede vurdering tillægges dog et fjerde parameter, kaldet friktion. Friktion dækker over kundernes bedømmelse af, hvor bøvlet eller ligetil turen har været. De enkelte temaer påvirker kunderne ligeligt og er derfor nøglen til at skabe gode stoppesteder. Denne analyseramme har dannet grundlag for et konkret projekt i Syddjurs kommune. Formålet har været at øge kundetilfredsheden ved at øge kvaliteten af den samlede rejseoplevelse på hele rejsekorridoren knyttet til busrute 123. Via en opgradering af serviceniveauet på ruten i kombination med gennemgribende moderniseringer af stoppestederne langs rutens forløb.