Resultater fra den strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg
Artikel
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v28i1.6870Abstract
Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Trafikverket afsluttede i januar 2021 en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen). En fast vejforbindelse og en baneforbindelse for persontog kan anlægges som to adskilte, borede tunneller under Øresund. Anlægsomkostningerne vurderes at være mellem 21 og 23 mia. danske kr. for en ren vejforbindelse, mens vej og baneforbindelse samlet vurderes at koste 41-42 mia. danske kr. Forbindelsen forventes at få en vejtrafik på ca. 15.000 køretøjer og ca. 19.000 rejsende med kollektiv trafik pr. hverdagsdøgn i 2040.
Samfundsøkonomiske beregninger for hhv. Danmark og Sverige peger på at en ren vejforbindelse er samfundsøkonomisk rentabel og kan finansieres af brugerne af den nye forbindelse. En vej- og baneforbindelse får dog en intern rente på 2,9% og en nettoværdikvote på -0,2 i hhv. Danske og Svenske analyser. Den bliver dermed ikke samfundsøkonomisk rentabel og får behov for væsentlige tilskud til finansieringen ud over bidraget fra brugerfinansieringen.