Passagerforsinkelser: Model og casestudie

Udvidet resumé

Authors

  • Mads Paulsen DTU
  • Thomas Kjær Rasmussen DTU
  • Otto Anker Nielsen DTU

Abstract

Når passagerer rejser med kollektiv transport, vil langt størstedelen opleve, at en eller flere af deres forbindelser afvigelser fra den publicerede køreplan. Selvom det langtfra er ligetil at afgøre hvordan køretøjsforsinkelser influerer passagerenes endelige ankomster, er det åbenlyst, at der er en sammenhæng mellem de to. I dette studie skaber vi denne sammenhæng ved at præsentere en adaptiv rutevalgsmodel, der tillader passagerer at reagere på forsinkelser og realtidsinformation, således at de løbende optimerer deres rutevalg for at ankomme på den mest hensigtsmæssige måde. Flere scenarier for realtidsinformation er testet i et storskala casestudie for Hovedstadsområdet, hvor passagerforsinkelser modelleres for 65 dage, fra hvilke realiserede køretøjsforsinkelser for bus og tog er anvendt. Modellen er storskalaanvendelig med beregningstider under realtid. Resultaterne viser som ventet at passagerforsinkelserne har langt større variation end køretøjsforsinkelser, og at passagerforsinkelserne reduceres ved øget realtidsinformation.

Author Biography

Otto Anker Nielsen, DTU

Når passagerer rejser med kollektiv transport, vil langt størstedelen opleve, at en eller flere af deres forbindelser afvigelser fra den publicerede køreplan. Selvom det langtfra er ligetil at afgøre hvordan køretøjsforsinkelser influerer passagerenes endelige ankomster, er det åbenlyst, at der er en sammenhæng mellem de to. I dette studie skaber vi denne sammenhæng ved at præsentere en adaptiv rutevalgsmodel, der tillader passagerer at reagere på forsinkelser og realtidsinformation, således at de løbende optimerer deres rutevalg for at ankomme på den mest hensigtsmæssige måde. Flere scenarier for realtidsinformation er testet i et storskala casestudie for Hovedstadsområdet, hvor passagerforsinkelser modelleres for 65 dage, fra hvilke realiserede køretøjsforsinkelser for bus og tog er anvendt. Modellen er storskalaanvendelig med beregningstider under realtid. Resultaterne viser som ventet at passagerforsinkelserne har langt større variation end køretøjsforsinkelser, og at passagerforsinkelserne reduceres ved øget realtidsinformation.

Downloads

Published

23-08-2021