Varebiler, lastbiler og trafiksikkerhed: Ulykkesdata, risikotal, forekomst
Udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7455Abstract
Der er et erhvervskøretøj involveret i ca. hver tredje dødsulykke i trafikken. Og tæt på hver femte alvorligt tilskadekomne i politiregistreret ulykker kommer til skade i ulykker, hvor et erhvervskøretøj er involveret. Blandt de implicerede erhvervskøretøjer i alvorlige trafikulykker udgør varebiler og lastbiler en stor andel af køretøjerne. Opgjort per kørt kilometer er risikoen for svære personskader klart højere for varebiler og last-biler sammenlignet med personbiler. En del af denne risikoforskel kan sandsynligvis tilskrives køretøjernes højere vægt, men noget af risikoforskellen kan sandsynligvis også tilskrives adfærd. Forekomstundersøgelser dokumenterer, at varebilschauffører og tungvognschauffører har en adfærd bag rattet, som adskiller sig fra førere af personbiler. To nye undersøgelser vil kaste yderligere lys over adfærden i trafikken blandt varebils- og lastbilchauffører. Til konferencen vil resultaterne fra disse to undersøgelser blive præsenteret.