Samkørsel i hverdagen – Den Franske Model
Extended resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v28i1.8357Abstract
Det stigende antal biler til persontransport medfører øget trængsel på vejene, parkeringsproblemer og
CO2-udledning i Danmark. Problemet mærkes særligt omkring større byer, hvor der forventes en stigning i
trængslen på 149 procent frem mod 2030. Udover det er mobilitet på landet udfordret af, at flere vælger
bilen, hvilket medfører stigende omkostninger for trafikselskaberne og enringere service for passagererne.
Samkørsel er en let tilgængelig metode, som kan afhjælpe problemet ved både at reducere trængsel og
CO2-udledningen samt tilbyde bedre mobilitet i landdistrikterne. Det har dog vist sig at være svært at
integrere blandt pendlerne, og samkørsel forbliver derfor en aftagende praksis i Danmark, hvor
kollegakørsel er gået fra 5 procent i 2006 til 3 procent i 2016.
For at vende udviklingen og bedre forstå, hvordan samkørsel kan integreres i pendlernes hverdag, kigger
FDM mod Frankrig og deres nye ambitiøse mobilitetslov, som sætter målet for andelen af pendlerture via
samkørsel til 9 procent i 2024. Der er opstillet en række regulatoriske vilkår til at nå dette mål. Samkørsel er
allerede kraftigt stigende i landet med 35 samkørselplatforme, millioner af ture, over tusinder af
arbejdspladser og 10 involverede trafikselskaber.
Artiklen præsenterer en oversigt over den franske model (regulatoriske rammer, integration i
trafikselskaber og virksomheder og konkrete eksempler), fremskridtet for FDMs nuværende
samkørselprojekter og et muligt roadmap for samkørsel i Danmark inspireret af den franske model.
Artiklens nyhedsværdi er, at den indhenter viden og erfaring fra Europas førende land indenfor samkørsel,
som FDM vil arbejde hen imod i de kommende år.