Da Thisted gik i luften!
- en analyse af Thisted Lufthavns historie og sociologi
DOI:
https://doi.org/10.5278/utd.v8i1.3806Nøgleord:
Mobilitetsstudie, Thisted Lufthavn, Erhvervsinteresser, Luftfart, LufthavnsstrukturResumé
I denne artikel argumenteres og vises der med udgangspunkt i et historiske mobilitetsstudie af Thisted Lufthavns udvikling og foreløbige afvikling, at flyområdet i Danmark har været styret af en betydelig autonomi. Analysen af Thisted Lufthaven viser således, hvordan etableringen og udviklingen af lufthavnen ikke på noget tidspunkt har været drevet af national statslig styring, strategi eller planlægning, men i stedet skabt af en netværkskollation af lokale erhvervsinteresser, gale flyvere, flydrømme, og private nationale/internationale flyoperatører. Samtidig viser casestudiet dog også, at Thisted Lufthavns skæbne efter etableringsfasen har været tæt forbundet med en række nationale og internationale politiske beslutninger om SAS flyvninger, etablering af andre lufthavne og liberaliseringen af luftfarten etc. I konklusionen problematiseres og diskuteres med udgangspunkt i analysen derfor, at der ikke hidtil er udarbejdet strategiplaner for udviklingen i dansk luftfart og lufthavnsstruktur. Et forhold der synes at være specielt problematisk i relation til at håndtere de konkurrencemæssige og miljømæssige udfordringer der knytter sig til udviklingen i flytrafikken nationalt såvel som internationalt.