Bedre tilgængelighed – Flere passagerer
Oplandets betydning og muligheden for at bruge det bedre
Palabras clave:
railway, mobilityResumen
I DSB S-tog arbejdes der meget på at gøre rejsen med S-tog bedre. Selve togrejsen er kerneproduktet for DSB, men for kunden kan rejsen til og fra stationen let vise sig at være den vanskeligste del af rejsen.
Tidligere undersøgelser viser, at rejsen i S-toget kun udgør knap 40 % af den samlede
1
rejsetid . Og at netop rejsen til og fra stationen fylder meget for kunderne bekræftes af en stor
2
norsk undersøgelse af både norske og internationale forhold . Her konkluderes det,
at”Trafikantene er villige til å betale omtrent dobbelt så mye for å redusere gangtiden til/fra holdeplassen som for å redusere reisetiden på transportmidlet.”
Der er ikke noget nyt i, at det for kunden er rejsen fra A til B, der er central. Og der er også i mange år blevet arbejdet på forskellige tiltag, der skal gøre det lettere at komme til stationen og toget.
Det nye er, at der nu arbejdes mere strategisk og systematisk på at satse på tilbringertrafikken som en mulighed for passagervækst.