Optimering af signalstyring i realtid

Forfattere

  • Mikkel Færgemand COWI
  • Andreas Berre Eriksen Aalborg Universitet
  • Jakob Haahr Taarnkvist Aalborg Universitet
  • Kim Guldstrand Larsen Aalborg Universitet
  • Harry Lahrmann Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/utd.v12i1.3845

Emneord (Nøkkelord):

Traffic lights, Signal control, Radar, Real time adaptive signal control, optimization, accessibility

Sammendrag

Denne artikel er baseret på kandidatspecialet, Adaptiv signalstyring i realtid, udarbejdet af Mikkel Færgemand, hvilket er foregået under projektsamarbejdet DiCyPS ved Aalborg Universitet, hvorfor der har været en lang række af bidragsydere.

Projektet omhandler udviklingen af en ny og intelligent signalstyring som alternativ til den traditionelle signalstyring. Ved anvendelse af nye principper inden for signalstyring samt objektdetektering, som alternativ til traditionel punktdetektering, realiseres en intelligent og adaptiv signalstyring. Denne signalstyring forventes, at kunne forbedre den overordnede trafikafvikling i og omkring de signalregulerede kryds.

På baggrund af mikrosimuleringerne i VISSIM er det dokumenteret, at den intelligente signalstyring realiserer en mere effektiv trafikafvikling. Hvilket medfører en betydeligt reduktion af; middelforsinkelse, kølængde, brændstofforbrug, antal stop samt overordnede rejsetid ved anvendelse af den intelligente signalstyring.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2017