Perspektiver for biomasse i transportsektoren i Danmark
DOI:
https://doi.org/10.5278/utd.v1i1.3722Nyckelord:
Biomass, Energy ressource, Environmental assessment, renewable energy, Alternative fuelsAbstract
Formålet med indlægget er at behandle biomassens muligheder og begrænsninger i transportsektoren i Danmark og sammenligne og konsekvensvurderer forskellige anvendelsesmuligheder for udnyttelse af biomasse i transportsektoren. Biomassen indtager en nøglerolle i forbindelse med transportsektorens omlægning til drivmidler baseret på vedvarende energi. På den ene side kan den bruges i mange forskellige former, idet den fx kan konverteres til biobrændstoffer, brint og el, der alle kan bruges som drivmiddel. På den anden side stiller den begrænsede ressourcer til rådighed i langt højere grad end det gælder for de fleste andre vedvarende energikilder. Denne begrænsning har praktisk betydning, selv når der ses på de teoretiske biomassepotentialer, og skyldes dels den begrænsede biomasseproduktion pr. areal, dels at der mange er mange potentielle anvendelser af biomassen: i transportsektoren, i resten af energisektoren og til ikke-energimæssige formål. Biomassesystemet er på den baggrund særdeles komplekst mht. biomassetyper, konverteringsteknologier, anvendelser etc. Der er også forskellige niveauer i systemet, hvor der udnyttes alt fra deciderede energiafgrøder over overskudsbiomasse til deciderede affaldsprodukter. I den forbindelse er det vigtigt at forudsætningen for de teoretiske biomasseressourceopgørelser er at affalds- og biprodukter udnyttes. Paperet er baseret på resultatet af et projekt "Towards a hydrogen-based society", der er under afslutning