Sociale dilemmaer på persontransportområdet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3997Keywords:
Social dilemmas, mode choiceAbstract
Dette paper er en introduktion til, hvordan sociale dilemma paradigmet kan anvendes på persontransportområdet. Konflikten mellem individuel og kollektiv nyttemaximering er i fokus. Fra politisk side arbejdes der med en omfordeling fra privatbilisme til mere kollektiv transport, cykel og gang. Denne omfordeling begrundes bl.a. i den større miljøforurening, der er fra privatbilisme i forhold til alternativerne.
Sociale dilemma paradigmet tilbyder en forklaring på, hvorfor individet oftest vælger den fra samfundets side ikke-ønskede transportadfærd (f.eks. privatbilisme). Strukturen i sociale dilemmaer generelt og på persontransportområdet specielt præsenteres. Individerne kan påvirkes til at vælge en mere samfundsønskelig adfærd (samarbejde) f.eks. ved indførelse af økonomisk regulering (afgifter og subsidier) og “psykologisk” regulering (information). Eksemplet vedr. det sociale dilemma ved valg af transportmiddel bliver behandlet yderligere.
Sociale dilemma paradigmet kan anvendes til at analysere, hvorfor individerne ikke handler ens, og hvilke muligheder der er for påvirkning af individers adfærd.