Sociale dilemmaer på persontransportområdet

Forfattere

  • Lise Norre Århus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3997

Nøgleord:

Social dilemmas, mode choice

Resumé

Dette paper er en introduktion til, hvordan sociale dilemma paradigmet kan anvendes på persontransportområdet. Konflikten mellem individuel og kollektiv nyttemaximering er i fokus. Fra politisk side arbejdes der med en omfordeling fra privatbilisme til mere kollektiv transport, cykel og gang. Denne omfordeling begrundes bl.a. i den større miljøforurening, der er fra privatbilisme i forhold til alternativerne.

Sociale dilemma paradigmet tilbyder en forklaring på, hvorfor individet oftest vælger den fra samfundets side ikke-ønskede transportadfærd (f.eks. privatbilisme). Strukturen i sociale dilemmaer generelt og på persontransportområdet specielt præsenteres. Individerne kan påvirkes til at vælge en mere samfundsønskelig adfærd (samarbejde) f.eks. ved indførelse af økonomisk regulering (afgifter og subsidier) og “psykologisk” regulering (information). Eksemplet vedr. det sociale dilemma ved valg af transportmiddel bliver behandlet yderligere.

Sociale dilemma paradigmet kan anvendes til at analysere, hvorfor individerne ikke handler ens, og hvilke muligheder der er for påvirkning af individers adfærd.

Downloads

Publiceret

31-12-1996

Citation/Eksport

Norre, L. (1996). Sociale dilemmaer på persontransportområdet. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3997