10 års jernbaneinvesteringer - med hvilken effekt ?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4196Abstract
"Trafikredegørelse 1997" forsøger at måle effekten af investeringerne i jernbaneinfrastruktur ved at sammenholde årlige investeringer med persontrafikarbejdet.
Dette paper undersøger om det er meningfyldt at opstille sådanne mål, belyst gennem perioden 1986-96. Undersøgelsen afgrænses til alene at se på infrastrukturinvesteringer. Det beskrives, hvordan infrastrukturinvesteringer kan påvirke efterspørgslen med tog og det gennemgås konkret, hvilke effekter, der er opnået i perioden frem til Storebæltsforbindelsens åbning. Effekten af Storebælt er bevidst udeladt, da så store rejsetidsbesparelser og kapacitetsudvidelser kun forekommer ved etablering af faste forbindelser. Den udvalgte 10-års periode er således repræsentativ for infrastrukturplanlægningens muligheder.