Trængsel og komfort

Authors

  • Morten Klintø Hansen COWI
  • Michael Knørr Skov COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4591

Abstract

Trængsels- og komfortniveaumetoderne anvendes til analyse af trafikafvikling og vejnetstilstand. Trængsel omhandler vejkapacitet og fremkommelighed (rejsetid), mens komfort omhandler vejstandard og kørselsdynamik. Resultatet er en identifikation af strækninger på vejnettet, hvor der er problemer med lav fremkommelighed og kødannelser, eller hvor vejnettets fysiske udformning ikke lever op til dagens standard. Dette kan danne grundlaget for en vurdering af behovet for afhjælpende tiltag. Med løbende opgørelser af trængsel og komfortniveau er det muligt at følge problemernes udvikling.

Metoderne er senest benyttet i forbindelse med vejudbygningsplanen for Århus Amt. Dertil kommer, at der i øjeblikket baseret på trængselsmetoden gennemføres en fremkommelighedsundersøgelse for amtsvejene i Københavns Amt.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Hansen, M. K., & Skov, M. K. (2002). Trængsel og komfort. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4591

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning