Trængsel og komfort

Forfattere

  • Morten Klintø Hansen COWI
  • Michael Knørr Skov COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4591

Resumé

Trængsels- og komfortniveaumetoderne anvendes til analyse af trafikafvikling og vejnetstilstand. Trængsel omhandler vejkapacitet og fremkommelighed (rejsetid), mens komfort omhandler vejstandard og kørselsdynamik. Resultatet er en identifikation af strækninger på vejnettet, hvor der er problemer med lav fremkommelighed og kødannelser, eller hvor vejnettets fysiske udformning ikke lever op til dagens standard. Dette kan danne grundlaget for en vurdering af behovet for afhjælpende tiltag. Med løbende opgørelser af trængsel og komfortniveau er det muligt at følge problemernes udvikling.

Metoderne er senest benyttet i forbindelse med vejudbygningsplanen for Århus Amt. Dertil kommer, at der i øjeblikket baseret på trængselsmetoden gennemføres en fremkommelighedsundersøgelse for amtsvejene i Københavns Amt.

Downloads

Publiceret

31-12-2002

Citation/Eksport

Hansen, M. K., & Skov, M. K. (2002). Trængsel og komfort. Artikler Fra Trafikdage På Aalborg Universitet, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4591

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning