Borgerinddragelse og offentlighed om større infrastrukturprojekter

Konventionelle ord er ikke nok

Authors

  • Thomas Hertz Bysted Hovedkvarteret A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4809

Keywords:

communication, publicity, information, infrastructure projects

Abstract

Erfaringerne fra inddragelse af offentligheden ved større infrastrukturprojekter viser, at det er vigtigt at skelne mellem de forskellige faser i et projekt. Kommunikationen kan deles i tre faser:

  • om et projekt skal gennemføres – om den samfundsmæssige nytte og relevans
  • hvordan anlægget skal udformes, når der er truffet principiel beslutning – om den direkte påvirkning af potentielle naboer
  • og hvordan det skal realiseres og anlægsarbejdet er i gang – om den løbende kommunikation i anlægsfasen

For at opnå en reel dialog og undgå skuffede forventninger hos borgerne, skal det stå lysende klart, hvad der er til debat .

Downloads

Published

31-12-2000

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning