Mere Metro

Authors

  • Øystein Leonardsen Økonomiforvaltningen, Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4952

Keywords:

metro, Copenhagen, Frederiksberg, public transport, transport planning

Abstract

I dette paper redegøres der for den københavnske metro. Der tages udgangspunkt i de allerede besluttede og etablerede dele af nettet, hvor det påvises, at metroen har en bred opbakning fra borgerne og rent faktisk også har flyttet markedsandele, således at den kollektive trafik i Københavns Kommune for første gang i mange år har vundet ind på bilerne.

Dernæst viser paperet, hvorledes en cityring, metroens etape fire, vil øge tilgængeligheden til kvarterer, som i dag ikke er omfattet af stationsnærhed, således at store dele af storbyen vil få stationsnærhed, hvilket vil betyde en yderligere reduktion i bilbehovet.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Leonardsen, Øystein. (2004). Mere Metro. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4952