Begrænsning af luftforurening fra trafik: Hvor langt kommer vi med kommunale virkemidler?

Authors

  • Birte Busch Thomsen Miljøkontrollen, Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5124

Keywords:

air pollution, air quality, low emission zone, road pricing, congestion zone

Abstract

Selvom luftkvaliteten generelt bliver bedre, vil den trafikskabte NO2 forurening ligge overgrænseværdien på ca. 80 gadestrækninger i København i 2010. Københavns Kommune har fået udarbejdet en rapport, som belyser, hvilke virkemidler der skal til, for at sikre at grænseværdierne overholdes til tiden.

Der er set på følgende 4 scenarier af virkemidler:

  • Virkemidler, der ligger i kommunens regi.
  • Indførelse af afgifter på forskellige måder som betalingsring eller køreselsafgifter.
  • Udnytte de reneste tekonolig i køretøjsparken.
  • Maksimal effekt af flere virkemidler.

I dette paper præsenteres resultaterne af forskellige virkemidler.

Downloads

Published

31-12-2005

How to Cite

Thomsen, B. B. (2005). Begrænsning af luftforurening fra trafik: Hvor langt kommer vi med kommunale virkemidler?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5124