Begrænsning af luftforurening fra trafik: Hvor langt kommer vi med kommunale virkemidler?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5124Keywords:
air pollution, air quality, low emission zone, road pricing, congestion zoneAbstract
Selvom luftkvaliteten generelt bliver bedre, vil den trafikskabte NO2 forurening ligge overgrænseværdien på ca. 80 gadestrækninger i København i 2010. Københavns Kommune har fået udarbejdet en rapport, som belyser, hvilke virkemidler der skal til, for at sikre at grænseværdierne overholdes til tiden.
Der er set på følgende 4 scenarier af virkemidler:
- Virkemidler, der ligger i kommunens regi.
- Indførelse af afgifter på forskellige måder som betalingsring eller køreselsafgifter.
- Udnytte de reneste tekonolig i køretøjsparken.
- Maksimal effekt af flere virkemidler.
I dette paper præsenteres resultaterne af forskellige virkemidler.
Downloads
Published
31-12-2005
How to Cite
Thomsen, B. B. (2005). Begrænsning af luftforurening fra trafik: Hvor langt kommer vi med kommunale virkemidler?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5124
Issue
Section
Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold